Să cultivăm empatia ca abilitate esențială de leadership

Empatia este capacitatea de a înțelege nevoile celorlalți și de a fi conștient de sentimentele și găndurile lor. Cultivarea ei te susține în a fi un lider mai bun.

O putem foarte ușor cataloga ca fiind o meta-abilitate.

În esență, empatia amplifică alte abilități, ne ajută să înțelegem perspectivele, nevoile, dorințele altor oameni.

Acest articol este un ghid introductiv ce poate ajuta liderii să înțeleagă de ce empatia este o trăsătură necesară.

Pentru început să aflăm împreună …

Ce inseamnă empatie?

Unii experți definesc empatia 1) capacitatea de a împărtăși starea emoțională a celuilalt, 2) constientizarea motivelor stării celuilalt și 3) intelegerea perspectivei acestuia.

Și totuși, empatia înseamnă mai mult decât a te pune în locul altuia.

Este abilitatea de înțelege cu adevărat, cognitiv și emoțional, prin ce trec alții.

Cei cu un nivel ridicat de empatie sunt pricepuți să înțeleagă o situație din perspectiva altei persoane și să reacționeze cu compasiune.

Este empatia esențială pentru a stabili relații? Este nevoie să simți ce simt alții? Sau să îi înțelegi pe cei din jurul tău?

De ce este empatia atât de importantă?

La nivel relațional, este un ingredient vital pentru construirea conexiunii de care are nevoie orice echipă.

Potrivit lui Robin Stern, director asociat al Centrului Yale pentru Inteligență Emoțională, „Când cineva se simte văzut și auzit, începe să aibă încredere în tine.”

Chiar dacă în ultima perioadă cuvântul „empatie”, ca termen, a fost folosit exagerat, revenim la el, pentru că face apel la o abilitate crucială care ne ajută ca lideri să putem răspunde în mod corespunzător la orice situație.

Cum poate fi utilă?

  • Tratezi oamenii așa cum doresc să fie tratați (un fel de a vorbi pe limba lui).
  • Înțelegi rapid nevoile, dorințele, perspectivele oamenilor.
  • Rezolvi conflicte prin integrarea perspectivelor celor implicați.
  • Construiești încredere și spirit de echipă.
  • Te concentrezi pe înțelegere, și nu pe neimplicare sau „atacarea” celor care gândesc diferit.

Empatie vs simpatie

Termenii sunt adesea confundați pentru că ambele cuvinte se referă la relația pe care o ai cu sentimentele și experiențele altei persoane.

Simpatia este folosită în primul rând pentru a transmite compasiune, milă sau sentimente de tristețe pentru altcineva care se confruntă cu dificultăți.

Simpatie: ne pasă de greutățile altora — simțim milă, compasiune, fără a ințelege cu adevărat cum e să fii în situația lor.

Empatia: este un nivel mai profund — capacitatea de a se imagina pe sine în situația altuia, experimentănd emoțiile, opiniile acelei persoane.

Empatia necesită să te pui în pielea altcuiva?

Nu neapărat.

Presupunerea este că, înainte de a judeca pe cineva, trebuie să îi  înțelegem experiențele, sentimentele și provocările.

Cu toate acestea, este imposibil să simți exact ceea ce simt alții.

Cel mai rău lucru pe care îl putem spune cuiva este: „Știu ceea ce simți.”

Persoana empatică simte experiența prin care trece cineva.

Încercând să te conectezi la nivel personal, ca lider, te vei sincroniza cu cei din echipa ta – vei avea asa zisa atitudine empatică, un sentiment pe care majoritatea angajaților doresc să îl simtă.

Cele trei tipuri de empatie

Există trei tipuri de empatie: emoțională, cognitivă și somatică.

Majoritatea oamenilor asociază empatia cu a simți ceea ce simt ceilalți. Aceasta este empatia emoțională.

Empatia cognitivă, pe de altă parte, este despre înțelegerea modului de găndi al persoanei.

Aceasta se mai numește și „asumarea perspectivei” — presupune un efort de a înțelege cum se comportă, gândesc alții.

Și în final, al treilea tip numit empatia somatică, este tipul de empatie care te face să ai o reacție fizică ca răspuns la suferința celuilalt.

Cum poți deveni un lider mai empatic?

Fii un bun ascultător.

Ascultarea activă este cea mai importantă abilitate atunci când dorești să îți crești empatia. Pentru a-i înțelege pe ceilalți, ascultă poveștile lor, nu încerca să îți impui opiniile sau să proiectezi propriile emoții pe ei!

Începe prin a nu întrerupe! Fii atent, ia notițe și pune întrebări!

Fă un pas în spate!

Lasă-l pe celălalt să conducă conversația! Nu forța ritmul! Evită să critici angajații pentru că au ceva de spus! Crează un spațiu sigur pentru încredere reciprocă și comunicare deschisă!

Fii prezent!

Elimină orice diversiune. Evită, spre exemplu, să îți verifici telefonul atunci când cineva împărtășește ceva cu tine! Concentrează-ți atenția pe a fii acolo!

Încearcă să înțelegeți perspectiva lor!

NU îți folosi convingerile sau valorile proprii pentru a judeca ceea ce îți spune cealaltă persoană. Concentrează-te pe înțelegerea perspectivei celui din fața ta.

Fii disponibil!

Construirea încrederii și a relațiilor necesită timp. De asemenea, monitorizează modul în care evoluează lucrurile. Asigură-te că oamenii simt și știu că ești mereu gata să asculți – lipsa de empatie te pune la polul opus.

Nu da sfaturi nesolicitate!

Unii oameni caută ajutor. Alții vor doar să fie ascultați. În aceeași măsură, mulți dobândesc claritate în timp ce își împărtășesc problemele.

Nu cădea pradă tentației de a fi tu cel care salvează situația! Nu oferi sfaturi decât dacă cineva le cere!

În schimb, întreabă: „De ce anume ai nevoie de la mine? Cu ce ​​pot ajuta?”

Pune întrebări!

Liderii înțelepți îmbrățișează modestia intelectuală. Își acceptă partea vulnerabilă — vor să caute adevărul, nu să aibă dreptate.

Modestia intelectuală înseamnă a fi curios. În loc să ai toate răspunsurile, ești deschis să asculți ce are de spus echipa ta.

Încearcă procesul de coaching!

A deveni mai empatici este ceva ce putem învăța și dezvolta. Un business coach te poate ajuta pe tine și echipa ta să deveniți mai conștienți de puterea empatiei.

De asemenea, coaching-ul poate oferi un spațiu sigur și instrumente pentru dezvoltarea empatiei în întregul grup.

Empatia – sincronizare în emoție

Empatia nu înseamnă a simți milă pentru ceilalți, ci a accepta sentimentele lor ca fiind valabile.

Nu înseamnă să încerci să te simți ca ei — ci să înțelegi cu ceea ce se confruntă.

Empatia înseamnă a fi în sincronizare cu emoțiile altcuiva — este o abilitate care te poate face liderul dorit.

Gabriela Bădina
Psihoterapeut, Cofondator Insidemind

Ești pregătit să depășești mai ușor provocările din viața ta?

Dacă vrei să treci peste obstacolele din viața ta, este timpul pentru o nouă perspectivă asupra modului în care le abordezi.

Contactează-ne
Am lansat programul „INCONȘTIENTUL LA MUNCĂ"
This is default text for notification bar

Te anunțăm de fiecare dată când publicăm articole noi

Livrat gratuit în căsuța ta email. Te poți dezabona oricând.