Pentru angajați mai fericiți, construiește o cultură a încrederii

Transparența, intenția corectă și consecvența sunt factori esențiali în construirea unei culturi a încrederii.

Încrederea este fundamentul unor relații interpersonale puternice. Se construiește prin acțiuni, nu prin cuvinte – moment cu  moment, prin acțiuni multiple.

La locul de muncă, încrederea nu numai că întărește relațiile, dar este și un predictor al muncii și performanței de înaltă calitate.

Cei mai inteligenți lideri, astăzi, doresc să păstreze angajați care sunt fericiți și se bucură de ceea ce fac.

Construirea încrederii, unii în ceilalți, este complexă, deoarece este nevoie de competență, transparență, intenție corectă și, mai presus de toate, consecvență.

Din păcate, încrederea în bussiness-uri, în lideri în general, este în declin. Una din trei persoane nu are încredere în angajatorul lor.  SUA, Germania, Japonia și Anglia sunt în topul neîncrederii cu scoruri sub 50%, conform Barometrului Edelman Trust din 2022.

Deci, cum poți construi cu succes încrederea la loc de muncă?

Încrederea și fericirea merg mână în mână

De ce sunt țările nordice atât de fericite?

Nordicii câștigă în mod constant cursa fericirii, fiind tot timpul în topul anual al World Happiness Report. Finlanda a fost numită cea mai fericită țară. Deci, care este secretul?

Fapt: vremea nu afectează nivelul de fericire, indiferent de cât de bună sau rea este. Nici banii, predispoziția genetică, râsul sau cântatul frecvent nu joacă un rol.

Există trei markeri care determină fericirea: calitatea instituțiilor guvernamentale, valorile liberale (impozitare progresivă și libertatea de a face alegeri) și încrederea.

DA, încrederea și fericirea merg mână în mână.

Încrederea este teribil de importantă, deoarece definește fundamentul unei societăți sănătoase – când o pierdem, încetăm să ne mai pese unul de celălalt.

În studiul privind încrederea, una dintre întrebările cheie pentru a surprinde ceea ce simt oamenii despre încredere este: „Dacă îmi pierd portofelul, acesta va fi returnat?

De aceea, construirea unei culturi a încrederii este bună atât pentru oameni, cât și pentru afaceri.

Angajaților fericiți le pasă mai mult de organizație.

Sunt mai implicați la locul de muncă, au un sentiment de apartenență și doresc să asigure succesul companiei în care lucrează.

Unul dintre primii pași în gestionarea încrederii este înțelegerea modului în care aceasta poate fi definită și măsurată.

Încrederea – la fel ca și cultura – este un lucru pe care toată lumea îl laudă și îl caută, dar care s-a dovedit că este greu de definit.

Este un concept abstract care pare greu de înțeles. Cu toate acestea, beneficiile unei culturi a încrederii sunt ușor de identificat.

Cercetările sugerează că acele companii în care poți avea încredere, le depășesc pe cele din S&P 500 cu niveluri de până la 30% până la 50%.

Procentele sunt uriașe!

Deși majoritatea caracteristicilor sunt importante pentru construirea încrederii, unele sunt mai critice decât altele.

Calitatea produsului, experiența clienților, integritatea financiară, leadershipul autentic, inovația și cultura/scopul, au cel mai mare punctaj, conform cercetării Deloitte.

Pe lângă capacitate, construirea încrederii necesită și fiabilitate (execuția constantă a promisiunilor făcute), transparență (împărtășirea nu doar a informațiilor, ci și a „de ce-ului” din spatele deciziilor) și umanitatea (a avea grijă de ceilalți).

Supraîncarcă bateria de încredere

Tobias Lütke, CEO al Shopify, este cel care a popularizat ideea bateriei de încredere.

El crede că atunci când un nou coleg se alătură echipei tale, bateria de încredere între voi doi începe de la aproximativ 50%. De fiecare dată când noul coleg acționează într-un mod pozitiv, nivelul de încredere crește, în timp ce comportamentele negative scad încrederea.

De reținut că bateria de încredere se încarcă lent, dar se epuizează rapid.

În cazul construirii încrederii, empatia este crucială. Cu cât ne cunoaștem și înțelegem mai mult colegii, cu atât avem mai multă încredere unii în alții.

Poveștile, spuse, sunt modalitatea perfectă de a crește sentimentul de apartenență și de a începe construirea siguranței psihologice în rândul echipelor.

Atunci când simțim un sentiment de apartenență, corpul nostru activează „hormonii fericirii” – precum serotonina, dopamina și oxitocina – care promovează fericirea, plăcerea și chiar dragostea. Acest lucru crește încrederea, conexiunea și colaborarea.

Într-o cultură a încrederii, angajații nu trebuie să explice atunci când iau o pauză sau să sara peste o întâlnire pentru a se concentra pe ceva mai important.

Pentru a înțelege cum funcționează încrederea, amintește-ți că este acordată, nu câștigată. Marii lideri au încredere încă de la început.

Iată câteva modalități prin care poți construi o cultură a încrederii.

Ai încredere peste limită – chiar dacă nu este confortabil

Așa cum am spus mai sus, pentru majoritatea liderilor, bateria de încredere începe de la aproximativ 50% atunci când un nou coleg se alătură echipei.

Pentru a crește acest nivel de încredere, noii membri trebuie să demonstreze,prin propriul comportament, că sunt demni de încredere.

Cu toate acestea, 50% nu este suficientliderii trebuie să supraîncărce bateria de încredere.

O listă de gesturi pe care le poți face:

  • Comunică onest și frecvent;
  • Atribuie un task important noilor membri;
  • Stabilește încă din prima zi așteptările;
  • Încurajează oamenii să se cunoască;
  • Pur și simplu fii disponibil.

Marii lideri se concentrează pe construirea mediului potrivit – acordă încredere mai degrabă decât forțează oamenii să o câștige.

Tratează oamenii ca pe niște adulți

Majoritatea directorilor executivi iubesc principiile autonomiei. Dar când vine vorba de a delega, intră în panică; nu pot avea încredere că angajații lor se vor comporta în mod responsabil.

În cartea “Reinventing Organizations”, Frederic Laloux explică modul în care această credință irațională se bazează pe presupunerile inconștiente pe care ierarhiile tradiționale le fac despre oameni.

Dacă presupui că oamenii sunt leneși, nu le vei da mai multă responsabilitate.

 

Dacă crezi că nu sunt de încredere, nu le vei furniza informații confidențiale.

Cu cât reținerile sunt mai mari, cu atât oamenii vor deveni mai retrași. Cu cât devin mai retrași, cu atât vor fi mai puțin implicați la locul de  muncă și cu atât este mai puțin probabil să ai încredere în ei.

Ipotezele pe care organizațiile le au despre oameni sunt unul dintre marile obstacole în calea creării unui loc de muncă flexibil – unul care necesită libertate și responsabilitate.

Soluția este simplă: începe prin a examina ipotezele.

Crezi că angajații sunt buni? Crezi că adaugă valoare? Sau crezi că vor doar să câștige bani? Sunt presupunerile tale bazate pe percepții sau fapte?

Ai încredere în procesul de angajare

Steve Jobs este adesea citat spunând: „Nu are sens să angajăm oameni inteligenți și să le spunem ce să facă; angajăm oameni inteligenți pentru ca ei să ne spună ce să facem”.

Cu alte cuvinte, ai încredere în procesul de angajare – dacă totul s-a făcut corect, ar trebui să acorzi noilor angajați încrederea pe care o merită.

Întrebare: Ce semnale poți crea din prima zi pentru a le arăta noilor angajați că ai încredere în ei?

Vorbește despre problemele controversate

Companiile, de orice mărime, nu mai sunt spectatori, ci jucători activi într-o societate în care neutralitatea nu mai este o opțiune.

Majoritatea oamenilor cred că business-urile nu fac suficient pentru a aborda probleme sociale precum schimbările climatice (52%) și inegalitatea economică (49%).

60% dintre angajați se așteaptă ca directorii executivi să abordeze problemele controversate.

În același timp, o mare parte a populației (80%) dorește ca un CEO  să fie vizibil pentru a discuta despre modul în care companiile lor ajută societatea.

Se așteaptă ca aceștia să modeleze și să modereze conversația și politica privind încălzirea globală, inegalitatea salarială și automatizarea tehnologiei.

Oamenii cred că liderii nu fac suficient – ​​așteptările sunt mai mari și vor crește în timp.

Construirea unei culturi a încrederii

Lipsa încrederii afectează credibilitatea unui business și în final, fericirea angajaților.

Deși organizația ta nu poate controla percepția generală, poți avea totuși un rol major în reconstruirea încrederii la locul de muncă.

Transparența, intenția corectă și consecvența sunt esențiale pentru a construi o cultură a încrederii – acțiunile ar trebui să corespundă cu promisiunile.

Gabriela Bădina
Psihoterapeut, Cofondator Insidemind

Ești pregătit să depășești mai ușor provocările din viața ta?

Dacă vrei să treci peste obstacolele din viața ta, este timpul pentru o nouă perspectivă asupra modului în care le abordezi.

Contactează-ne
Am lansat programul „INCONȘTIENTUL LA MUNCĂ"
This is default text for notification bar

Te anunțăm de fiecare dată când publicăm articole noi

Livrat gratuit în căsuța ta email. Te poți dezabona oricând.