Depresia ușoară: când ar trebui să îți faci griji

Este doar o  ușoară depresie…

Lent, puțin câte puțin, încetați să mai faceți activități zilnice, nu vă mai pasă de lucruri luați decizii din ce în ce mai periculoase pentru propria persoană, viitorul pare neclar.

Cel mai probabil aveți o depresie ușoară. Vă spuneți că nu este așa o mare problemă, ca este doar o perioada de tristețe care va trece. Și…dacă nu trece?

Deși sunt semne clare ale unei depresii ușoare, reușiți să vă mențineți rutina zilnică, în cea mai mare a zilei.

Vă luptați cu gânduri negative, iritabilitate, ceață în gândire, interes scăzut pentru lucrurile care vă plăceau de obicei, sentimente de deznădejde, stimă de sine scăzută, lipsa de motivație.

In depresia ușoară simptomele fizice se pot manifesta mai mult decât în alte forme de depresie și de aceea persoanele care traversează o depresie ușoară solicită ajutor medical mai degrabă decât pe cel psihologic.

Medicul poate sesiza aspectul din sfera sănătății psiho-emoționale și nu va trece peste problema reală a persoanei, recomandănd psihoterapie.

 Aspecte sesizabile în depresia ușoară:

  • insomnie
  • oboseală, amețeli
  • dureri de cap
  • dureri de stomac, constipație
  • dureri de spate, senzația de corp obosit
  • pierdere sau creștere în greutate

Depresia ușoară poate deveni o problemă mai mare decât depresia severă

Dacă depresia ușoară durează mai mult de doi ani, puteți fi diagnosticat cu”tulburare depresivă persistentă” sau „distimie”.

Comparativ cu depresia majoră, în care există sentimentul că nu mai ai speranță, nu îți mai amintești cum era să fii fericit și ai convingerea că nu vei mai fi niciodată, iar în depresie moderată cei din anturajul tău au remarcat că nu iți este bine și încearca sa îti ofere sprijin, altfel stau lucrurile in depresia ușoară.

Prietenii, familia ar putea vedea că nu ești tu însuți, însă nu consideră ca ai avea nevoie de suport, de sprijin. Aici este adevăratul pericol. Uneori, depresia ușoară poate continua  luni, ani.

Manifestări ale depresiei usoare:

  • stați într-un loc de muncă neplăcut, pe care îl urăți, din care ați dorit să plecați de mult insă ați tot amănat
  • dificultăți in atingerea obiectivele de la muncă, există o lipsă de interes pentru activitățile profesionale
  • insistați să stați în relații nepotrivite, distructive, nu aveți increderea ca veți putea găsi un alt partener
  • nu mai puteți stabili obiective personale
  • vă neglijați sănătatea fizică, ingrijirea zilnica
  • sunteți inclinat către obiceiuri auto-distructive: măncat excesiv, consum de alcool

In tristețe pot fi simptome similare, însă depresia arată diferit:  nu se poate identifica o cauză concretă in depresie, durează mai mult de 6 săptămăni, există sentimentul de inutilitate exprimat intr-un discurs negativ, nu exista speranță, există sentimentul de viață amorțită.

Capcana depresiei ușoare stă în ceea ce ne spunem: „sigur este doar o perioadă trecătoare”,  „pot ieși singur fără nici un ajutor” , „sigur mai sunt și alții ca mine”. Devine astfel o viață obișnuită traiul cu depresia.

Negarea ajutorului în depresie are un risc: nu doar timpul ca trece și depresia se adancește, dar aparitia unui episod de depresie vă face posibilă reeditarea unui alt episod în viitor.

Ce trebuie să faceți dacă bănuiți că traversați o depresie ușoară?

  1. Clarificați starea zilnică pe care o traversați. Ce stări se repeta? Ce gănduri repetitive aveți? Ce evitați ? Daca aveți pe cineva apropiat cu care să vorbiți, împărtășiți stările prin care treceți. Puneți în scris cuvintele repetitive, stările pe care le traversați. Negarea și lipsa curajului de a înfrunta noțiunea de depresie va conduce la complicații de sănătate fizică.
  1. Încearcă să pui în scris „beneficiul” depresiei. Schimbarea, acțiunea, atingerea obiectivelor zilnice te scoate din zona de confort. De aceea starea de depresie îți poate aduce confort, energia investită este minimă, te păstrează într-o siguranța, în ciuda distrugerilor pe care le provoacă în viața ta.
  1. Indiferent cât de mic, fă un lucru pentru tine zilnic. Aranjează-ți părul în loc de cocul prins in clemă, prepară-ți o masă simplă în loc de fast food sau prajituri menite să te amortească, mergi pe jos o statie sau doua pănă sa iei autobuzul, consumă cu un pahar mai puțin pe zi în loc de cele cateva obișnuite.
  1.  Solicită sprijin familiei, prietenilor, colegilor de încredere. În izolare depresia ușoară se dezvoltă, și mai ales in secret.
  1. Apelează la psihoterapie pentru a fi insoțit în mod profesionist, imparțial, intr-un spațiu sigur și confidențial în deslușirea aspectelor inconștiente ale stărilor tale.

Informează-te asupra depresiei, înțelege efectele produse asupra minții și corpului tău, ce anume te poate ajuta să să treci peste această perioadă, și mai ales ce aspecte din istoria personală au facilitat instalarea depresiei.

Cu siguranță dieta, exercițiul fizic, meditația, păstrarea unui jurnal sau alte intervenții în acest sens pot veni in sprijinul tău, însă aspecte importante cu încărcătură negativă din istoria personală, ce sunt activate conștientși mai ales inconștient, nu pot fi adormite decât pentru o perioadă de timp, revenind în forță în momente dificile din viață.

Gabriela Bădina
Psihoterapeut, Cofondator Insidemind

Ești pregătit să depășești mai ușor provocările din viața ta?

Dacă vrei să treci peste obstacolele din viața ta, este timpul pentru o nouă perspectivă asupra modului în care le abordezi.

Contactează-ne

Te anunțăm de fiecare dată când publicăm articole noi

Livrat gratuit în căsuța ta email. Te poți dezabona oricând.