Când se termină rolul de victimă

Când rolul de victimă este prezent, amărăciunea și furia fac parte din viața ta.

Autocompătimirea este un sentiment de durere față de propria viață, roluri sau circumstanțe traumatizante. Cu toții îl experimentăm de-a lungul vieții. Unii ocazional, alții îl transformă într-un obicei toxic.

Ca mecanism de apărare, ascunde durerea greu de procesat și ne face să ne simțim protejați. În timp îndelungat însă provoacă mai multe daune decât durerea pe care încearcă să o atenueze.

În mod repetitiv ceva nu a mers bine sau un eveniment a fost foarte dureros și apelezi inconștient la rolul victimei.

Ce s-a întâmplat, in timp, pierde din importanță. Autocompătimirea nu se referă la conținutul a ceea ce se întâmplă, ci la felul în care ne simțim, respectiv la rolul de victimă. Nu pentru că suntem în prezent victimele unui atac, ci pentru că ne apărăm în continuare.

Rămănem blocați în universul nostru, mereu căutând să dăm vina pe alții, pierzând capacitatea noastră de a acționa.

Atunci când simți autocompătimire, totul în jurul tău arată diferit

Tot ceea ce vezi sunt doar problemele tale. E dificil să te mai interesezi de ceilalți oameni și dificultățile lor.

Întreaga lume pare că se învârte în jurul tău.

Autocompătimirea spre deosebire de auto-reflecție   te face invizibil.

În rolul de victimă, avem mentalitatea unui copil: ne simțim lipsiți de apărare sau de puterea de a actiona. Dăm vina pe ceilalți pentru felul în care ne simțim și ne așteptăm ca tot ei să ne ofere și o rezolvare. Ne imaginăm poate, că acest rol va atrage atenția și îi va face pe alții să ne iubească mai mult sau să vrea să ne protejeze.

A simți autocompătimire înseamnă a fi în război cu realitatea.

Ne simțim neputincioși: ne așteptăm ca viața să se schimbe, mai degrabă decât să ne adaptăm la ea.

Autocompătimirea este o alegere periculoasă

Astăzi, dintr-o dată, ai simțit-o, ai pierdut controlul. Și emoția te-a cuprins cu o intensitate pe care nu o puteai anticipa. Nu îți puteai controla gândurile și sentimentele.

Dacă te regăsești în rândurile de mai sus, vestea bună este că poți evita să îi oferi mai mult spațiu decât merită.

Pe înțelesul tuturor: când lași autocompătimirea să preia controlul, treci de la a te simți ca o victimă la a deveni una.

De ce este atât de periculos?

  • Te orbește. Negând realitatea, nu reușești să înveți din ceea ce se întâmplă.
  • Îți justifică suferința. Autocompătimirea este o cale ușoară de renunța la căutarea de soluții de ieșire din suferință.
  • Te face să te simți îndreptățit. Crezi că ai privilegii pentru că ești o victimă.
  • Va face parte din tine. Joci rolul atât de des încât ajungi să crezi că ești cu adevărat o victimă.

Suntem, toți, în această lume pentru a învăța. Din greșelile noastre, din experiențelor noastre și ale altora.

A interpreta, constant, rolul de victimă, te ține într-un blocaj fără sfârșit.

Nu mai alege să te războiești cu realitatea.

Accept-o mai degrabă decât să o combați. Rezistă autosabotajului alegând să nu trăiești în iluzia vieții perfecte. Când nu mai ai așteptări, începi să accepți realitatea.

Privește in jurul tău

Nu ești singurul care suferă. Ascultă-i și pe ceilalți. Recunoaște-i pe cei care se află în condiții mai grele ca tine. Ajutându-i pe cei care suferă, îți vei arunca autocompătimirea pe geam.

Practică recunoștința

Victimele autocompătimirii, de obicei, sunt concentrate pe ceea ce lipsește și uită să se uite în jurul lor. Îmblanzește criticul tău interior. Apreciaza ce ai. Și, cel mai important, prețuiește cine ești.

Autocompasiunea: Acceptarea este răspunsul

Este vorba despre extinderea compasiunii față de tine în cazurile de eșec sau suferință.

Ține minte: a fi victimă este un rol pasiv. Singura persoană care poate decide să nu-l joace ești tu. Și nu te aștepta să se întâmple… ceva. Depinde de tine să faci viața să conteze.

Gabriela Bădina
Psihoterapeut, Cofondator Insidemind

Ești pregătit să depășești mai ușor provocările din viața ta?

Dacă vrei să treci peste obstacolele din viața ta, este timpul pentru o nouă perspectivă asupra modului în care le abordezi.

Contactează-ne
Am lansat programul „INCONȘTIENTUL LA MUNCĂ"
This is default text for notification bar

Te anunțăm de fiecare dată când publicăm articole noi

Livrat gratuit în căsuța ta email. Te poți dezabona oricând.